søndag 14. mars 2010

Nå skinner sola i vinduskarmen...

Det er varmt for tiden.
Såpass varmt at jeg går rundt barbeint i capribukse.
Og selv det er varmt.
Fuglene kvitrer, musikk høres i bakgrunnen. Lyder fra trikken minner meg om at jeg fremdeles befinner meg i Tigerstaden, men det gjør ikke noe når det er såpass varmt.
25,4*C.
I midten av Mars, hva byr du for den?

Nå er dette riktignok inne i min lille 18kvm store leilighet.
På grunn av et sentral-lufte-system som jeg har null kontroll over.
Det forsøker å holde leiligheten varm i disse kalde tider.
Som jo ikke er så kalde lengre.

I fjor høst opplevde jeg noe av det samme, bare motsatt.
I Oktober, som ikke var så veldig varm, måtte jeg ha på meg natogenser, ull lue, skjerf og hansker når jeg var hjemme. I tillegg måtte jeg ha på ovnen på max for å prøve å få temperaturen inne i leiligheten opp mot 18/19 *C, samt masse stearinlys.
På grunn av kald luft fra luftanlegget.
En fredag ettermiddag tente jeg som vanlig alle lysene for å få opp varmen, og satt meg foran PC'en.
Litt etter litt begynte det å bli tungt å puste. Temperaturen var plutselig oppe i 23*C.
Hva skjedde?
Opp med vinduet for å få frisk luft inn, slukke alle lys som tok oksygen.
Luft-anlegget var dødt.

Tre dager og netter tok det før vi hadde luft i blokken igjen.
Tre dager med åpent vindu så lenge jeg var hjemme, inkludert hele natten igjennom.
Da med lyden fra utrykkningskjøretøyene som nattønske...
Etter det kom det varm luft.

Jeg bor i Tigerstaden,
i et beryktet hybelhus som ikke lever helt opp til ryktet sitt,
i et beryktet strøk som nok kan leve opp til ryktet sitt.

Jeg har per dags dato ingen planer om å finne ut av sistnevnte.

1 kommentar:

  1. Se Se Se, du må stikke innom og titte.
    Viktig viktig :p

    SvarSlett