søndag 24. oktober 2010

It's a small world after all

Jeg befinner meg på motsatt side av jordkloden i forhold til Norge.
Geografisk sett er vel det New Zealand, men close enough.
Hva er da sannsynligheten for å møte andre nordmenn da?
Ganske stor.
Og det viser seg at jo mer som "står på spill", jo større er muligheten for det finnes en eller flere nordmenn i umiddelbar nærhet.

Eksempel 1:
Vi står i kassekø på en butikk ute på Manly. Foran meg står en norsk mor med X-antall barn og prøver å holde roen mens ungene styrer med å legge matvarene på båndet. Mor prøver å legge varene på så det går fortere, ene barnet får raserianfall. Mor prøver å redde situasjonen ved å legge varene ned igjen i barnets kurv, mens hun med litt anstrengt stemme roer ned barnet.
Når det går opp for henne at vi er norske, blir hun litt flau.

Eksempel 2:
Jeg sitter på fly til Asia en plass.
Flypersonalet er hyggelige mennesker, med enorm service innstilling.
Litt bortenfor meg sitter en gjeng brautende mennesker som er ufine, storforlangende og offending mot sine omgivelser. Og de blir godt beruset i løpet av den lange flyreisen, og mer høylytte jo lenger vi kommer.
Min grad av flauhet over å oppdage at de er norske: endel.

Eksempel 3.
Jeg sitter på biblioteket med en norsk bekjent (1).
Hun lener seg over, og forteller i detalj om den sykt gode orgasmen hun hadde kvelden før.
Detaljene inkluderer hvem hun tenkte på, hva hun tenkte og at hun måtte bite i dynen for å dempe lyden så ikke naboen skulle høre det. ( Det er sykt tynne vegger mellom rommene her nede.)
Først på dette tidspunktet klarer jeg å gjøre henne oppmerksom på en annen norsk bekjent(2) som sitter noen plasser bortenfor oss.
(1) blir litt flau, men sier det går greit siden (2) sitter for lang borte til å få med seg alt.
Da kommer det relativt tørt fra personen rett ovenfor oss, med et smil:
Men det e it æ, sjø...

Graden av flauhet hos (1) på dette tidspunktet:
Finne et hull og grave seg ned...<-----fargen i ansiktet til (1)
På dette tidspunktet fikk jeg også gjort (1) oppmerksom på Chiro guttegjengen som satt 2 rader bortenfor oss. De var også norske...

Moralen er selvsagt at verden er liten, og den blir stadig mindre.

Og at personlig informasjon deler du ikke ute i det offentlige rom.

Ha en fin søndag.

1 kommentar:

  1. Det siste eksempelet kunne lett ha vært meg, ass.... Hvem tenker vel på det når man er i australia??? Jeg ville tenkt at det er bare sååå befriende å kunne prate norsk hvor som helst og ingen som forstår deg uansett....

    SvarSlett