tirsdag 22. juni 2010

Å du lille sparegrisen min #2

Lånekassen, et statlig tiltak som skal gjøre det lettere for det norske folk å få høyere utdanning.

Desverre så kjører de et noe rigid system i henhold til sine paragrafer, som det ikke er mulig å gå utenom. Kort fortalt, på grunn av mitt deltidsstudie kan jeg ikke få 100% studiestøtte når jeg har fordypningen med 100% studiedekning.

Forvirret?
Jeg er ferdig med stadiet forvirret.
I tillegg er jeg ferdig med stadiene frustrert, sinna, forbannet, oppgitt, lei, trist, tiltaksløs osv.
Stadiet jeg befinner meg på nå er BESTEMT.

Jeg SKAL avgårde til Sydney og ha fordypningen på universitetet der.

Så idag tømte jeg sparegrisen min. Der var det nok til å dekke 2/3 deler av summen til en liten laptop a'la 10'1 som jeg skal ha.
I tillegg ryker alle sparepenger, feriepenger, skattepenger og muligens depositumet til hybelen så jeg kan bo og leve i Sydney.
Og så kan jeg jobbe 20 timer i uken der nede.
Det skal nok gå på et vis.

Det som er litt hardt å svelge oppi alt dette, er følgende:
I mine samtaler med Lånekassen kommer det fram at jeg (og garantert endel andre på deltid) har fått for lite støtte i henhold til det vi hadde krav på de to første årene (1-4 semester) på HiO.
Og med tanke på at jeg søkte på nettet hvert år, med Lånekassen sitt skjema, så er jeg mindre imponert over dem.


ca 5 uker igjen til avreise Sydney, Australia.

2 kommentarer:

  1. Eg skal anmelda dei for overstadig frekkheit!!

    SvarSlett
  2. Husk at det er veldig mange stipender du kan få utenom lånekassen når du skal til utlandet. Surf litt på nettet, hvis du ikke allerede har sjekket det ut ;) Vet ikke hvordan mulighetene dine er, men vet hvertfall at andre før har fått støtte fra ulike steder;)

    Christine

    SvarSlett